تهران، چهارراه ولیعصر، به سمت میدان انقلاب، خیابان مظفر شمالی
معرفی کتاب گلچین گیلانی و کتاب پستچی

معرفی کتاب گلچین گیلانی و کتاب پستچی

پنجمین جلسه از فصل دوم باشگاه کتابخوانی به مورخ ۱۴۰۲/۳/۱۸ با معرفی دو کتاب پستچی و کتاب گلچین گیلانی در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
در بخش اول برنامه یکی از اعضای باشگاه به معرفی کتاب پستچی از چیستا یثربی پرداخت. این کتاب داستان واقعی خود نویسنده است. داستان از آنجایی شروع می‌شود که چیستا دختری ۱۴ ساله عاشق و دلباخته پستچی می‌شود کهین  اولین بار اتفاقی موقعی که نامه را از او تحویل می‌گرفته شده است. این علاقه آنقدر زیاد می‌شود که چیستا به بهانۀ دیدار دوباره پستچی برای خودش و به آدرس خانه خودشان نامه می‎فرستاده تا اینکه یک روز به جای پستچی جوان، پستچی مسنی نامه را می‌آورد. بعد از غیبت چهارساله پستچی، چیستا دوباره او را اتفاقی می‌بیند و این شروع داستان پستچی است… در تمام این سال‌ها چیستا هرگز او را فراموش نکرده بود… در ادامه داستان، حواشی و اتفاقات تلخی برای نویسنده می‌افتد… علاوه بر بیان روند داستان، بخش‌هایی از کتاب خوانده و نقاط ضعف و قوت متن‌کتاب از دیدگاه اعضای باشگاه بیان شد.
بعد از جمع بندی این کتاب، اعضا با چای و شکلات‌پذیرایی شدند.
در بخش دوم باشگاه، کتاب مجموعه اشعار گلچین گیلانی بدین صورت ارائه شد: هنوز هم پس از این همه سال، می‌توان چشم‌ها را بست. پشت نیمکت کلاس چهارم نشست و با پسرک ۱۰ ساله‌ای همراه شد که چست و چابک، در جنگل‌های گیلان می‌دود و با شادی می‌خواند:
«باز باران/ با ترانه/ با گهرهای فراوان/ می‌خورد بر بام خانه….» شاید گلچین گیلانی نمی‌دانست نوستالژی کودکی او در خاطر بسیاری از ما نقش می‌بندد و برای همیشه به خاطره جمعی‌مان تبدیل شود
مجد الدین میر فخرایی ملقب به گلچین گیلانی متولد۱۲۸۸ محله سبز میدان رشت، شاعر نامی معاصر ایران است. کتاب مجموعه اشعار گلچین گیلانی به کوشش کامیار عابدی به مناسبت یکصدمین زاد روز گلچین گیلانی توسط انتشارات فرهنگ ایلیا رشت به چاپ رسید
در انتها، شعری گیلانی از کتاب شعرهای گیلانی افراشته؛ محمدعلی رادباز قلعه‌ای با زبان شیرین این شهر خوانده و از اعضای باشگاه با میرزا قاسمی غذای محلی گیلان پذیرایی شد.
حال و هوای گیلان میهمان این بخش از برنامه ما بود.

برای هفته آینده معرفی کتاب‌های دونده اول روح و تولستوی و مبل بنفش را خواهیم داشت..

bashgahketabkhani bashgahketabkhani bashgahketabkhani bashgahketabkhani bashgahketabkhani bashgahketabkhani

نوشته های مرتبط