تهران، چهارراه ولیعصر، به سمت میدان انقلاب، خیابان مظفر شمالی
معرفی کتاب تولستوی و مبل بنفش و دوندۀ اول روح

معرفی کتاب تولستوی و مبل بنفش و دوندۀ اول روح

ششمین‌جلسه از فصل دوم باشگاه کتابخوانی به مورخ ۱۴۰۲/۳/۲۵ با معرفی دو کتاب “تولستوی و مبل بنفش” و “دونده اول روح” در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
نینا سنکوویچ در این کتاب از روزهاى سخت از دست دادن مى‌نویسد، از درد جانکاه فراق، از روزهایى که امید و یاس به هم گره خورده‌اند و زندگى بوى برگ‌هاى خشکیده را مى‌دهد. این کتاب یادداشت‌های نینا سنکویچ از خاطرات «یک سال هر روز یک کتاب‌» اوست که در سال ۲۰۱۱ از طرف سایت گودریدز نامزد بهترین کتاب خاطرات و اتوبیوگرافی شد و قطعا هرکسی که به ادبیات پناه برده باشد، این کتاب را درک خواهد کرد… زمانی که انسان کسی یا چیزی را از دست‌ می‌دهد، دچار اندوه می‌شود. این اندوه، بخش جدایی‌ناپذیر زندگی هر انسانی در طول هر دوره از تاریخ است، اما نحوه رویایی با این اندوه یا غم جانکاه است که کیفیت زندگی هر آدمی را عمق می‌بخشد.

کتاب تولستوی و مبل بنفش بیشتر از اینکه روایت برنامه کتاب‌خوانی یک زن در دهه چهل یا پنجاه زندگی‌اش باشد، همانند رساله‌ای‌ست در باب اخلاق، مهربانی، انتخاب کتاب، ارزشمندی خانواده، تجربه اندوه و… آنگونه که نینا از روزهای کتاب‌خوانی و یادآوری خاطرات، توجه به جزئیات، نتیجه‌گیری‌ها و… در این اثر می‌گوید، این کتاب را به کتابی با روایتی داستانی تبدیل کرده که صرفاً حالتی گزارش‌‌گونه ندارد که مخاطب مشتاق را خسته و ناامید کند.

ما به کتاب‌هایی همانند کتاب تولستوی و مبل بنفش نیاز داریم که اثرشان بر ما مثل اثر یک فاجعه باشد؛ کتاب‌هایی که عمیقاً متأثر‌مان کنند؛ مثل تأثیر مرگ کسی که بیشتر از خودمان دوستش داشتیم؛ مثل تبعید شدن به جنگل‌هایی دور از همه؛ مثل یک خودکشی. کتاب باید همچون تیشه‌ای باشد برای شکستن دریای یخ‌ زدۀ درون‌مان.
این کتاب برای همه است. برای آن‌ها که می‌خواهند با خواندن کتابی، درباره‌ی کتاب‌ها بدانند و با خواندن یک کتاب، در لذت خواندن چندین کتاب دیگر نیز شریک باشند.

اعضای باشگاه دراین بین درباره نگاه خود از کتاب خوب و بد و تاثیر کتاب در روحیات، احوال و نگرش انسان‌ها صحبت کردند.
بعد از پذیرایی با چایی و شکلات یکی از اعضا به معرفی کتاب دونده اول روح از جیسون رینولدز پرداخت.
این کتاب سرگذشت زندگی پسری به نام کسل کرنشا، دونده ماهری است که می‌خواهد سریع‌ترین فرد در تیم دو و میدانی مدرسه‌اش باشد؛ اما مشخص نیست که آیا او دارد برای رسیدن به زندگی بهتر می‌دود یا از گذشته‌اش فرار می‌کند؟! این کتاب هیجان‌انگیز که صاحب افتخارات فراوانی شده است، جلد اول یکی از پرفروش‌ترین مجموعه‌های نیویورک تایمز محسوب می‌شود.
روح، پاتی، سانی و لو گروهی هستند که یک ویژگی مشترک دارند، همه‌ی آن‌ها علاقه‌ی خاصی به دویدن دارند و بسیار سریع هستند. هر کدام از این نوجوانان داستان مخصوص خود را دارند.

و بعنوان حسن ختام چند بیتی از شاعر ناشناس توسط یکی از اعضا خوانده شد.

نوشته های مرتبط