تهران، چهارراه ولیعصر، به سمت میدان انقلاب، خیابان مظفر شمالی
معرفی کتاب مدیر مدرسه و هزار خورشید تابان در باشگاه کتابخوانی

معرفی کتاب مدیر مدرسه و هزار خورشید تابان در باشگاه کتابخوانی

چهارمین جلسه از فصل دوم باشگاه کتابخوانی به مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۱۱ با معرفی دو کتاب مدیر مدرسه و هزار خورشید تابان در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
در این جلسه یکی از اعضای باشگاه به معرفی کتاب مدیر مدرسه پرداخت. او در ابتدا خلاصه‌ای از زندگی نامه نویسنده این کتاب، جلال آل احمد بیان کرد.
آل احمد نویسنده، منتقد ادبی و مترجم متولد سال ۱۳۰۲ از تاثیرگذاران اصلی در حوزه ادبیات فارسی است. سادگی عامه‌نویسی و موجزنویسی از ‌های مهم نثر جلال هستند.
از بین ۵۰ اثر ادبی وی کتاب‌های غرب زدگی، مدیر مدرسه و خسی در میقات مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند که در این جلسه از باشگاه به معرفی کتاب مدیر مدرسه پرداختیم. این کتاب که در سال ۱۳۳۷ چاپ شده در مورد اتفاقات یک مدرسه در حومه شهر تهران است. جلال ضمن توصیف روابط و مشکلات شاگردان، معلمان و مراجعان، به ارائه و نقد مسائل اجتماعی می‌پردازد.
مدیر که خود را هیچکاره می‌داند و آمده تا گوشه‌ای آرام در دفترش از گچ خوردن و بیهودگی کار آموزگاری خود را برهاند، با دشواری سرپرستی «یک ناظم و هفت تا معلم و دویست و سی و پنج تا شاگرد» روبرو می‌شود پس همه توان خود را به کار می‌گیرد تا کمبودها و نارسایی‌ها را به گونه‌ای سروسامان دهد. سپس بخش‌هایی از متن کتاب مدیر مدرسه مطالعه شد و با متن خاص و متفاوت جلال آشنا شدیم.
قبل از شروع معرفی کتاب دوم، شرکت کنندگان باشگاه با چای و شیرینی پذیرایی شدند و بسته‌های هدیه به رسم یادبود به آنها تقدیم شد.

سپس یکی دیگر از شرکت کنندگان باشگاه به معرفی کتاب هزاران خورشید تابان پرداخت. در ابتدای معرفی این کتاب به خلاصه‌ای از تاریخچه و نحوه شکل‌گیری طالبان و سیر اتفاقات سیاسی، مسائل امنیتی و ظهور گروه‌های تروریستی؛ طالبان، القاعده و داعش در افغانستان پرداخت.
هزار خورشید تابان رمانی است خواندنی که سرگذشت مردم ستم‌دیدۀ افغان و داستان زندگی دو زن در دوران اشغال کشور افغانستان توسط شوروی سابق و بعد از آن استقرار حکومت طالبان است. این کتاب توسط خالد حسینی نویسنده نام آشنا و خالق آثاری چون؛ بادبادک باز و ندای کوهستان به زبان انگلیسی نوشته شده و به چندین زبان نیز ترجمه شده است. در ایران، نشر ثالث با ترجمه مهدی غبرائی مورد استقبال عموم مخاطبین قرار گرفته است. این کتاب برندۀ جایزه ملی کتاب انگلیس سال ۲۰۰۸، برندۀ تندیس بهترین کتاب سال ۱۳۸۶ برگزیده فروشندگان از دومین جایزۀ ادبی روزی روزگاری شده است. همچنین به مدت ۱۵ هفته جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز شده است.

در حوزه این کتاب و علل شکل گیری طالبان تبادل اطلاعات و گفت‌وگوهایی بین شرکت‌کنندگان انجام شد. و ادامه این بحث مهیج به دلیل نبود وقت به جلسات آینده موکول شد.

نوشته های مرتبط
2 دیدگاه
نورقلی پور

با سلام، به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این دورهمی که برای نخستین بار افتخار حضور داشتم، از ترتیب دهندگان و سایر شرکت کنندگان و به ویژه دو بانوی محترمی که به زیبایی کتابهای مدیر مدرسه و هزار خورشید تابان را ارائه و معرفی نمودند صمیمانه سپاسگزارم. فضای صمیمی و پربار این دورهمی بنده را جهت ادامه شرکت در نشستهای آتی آن علاقه مند تر نمود.

تبادل کتاب

سلام و درود بر شما.. حضور شما قطعا برای ما و دیگر اعضای باشگاه کتابخوانی افتخاریست. ممنونیم از نظر خوبتون و قدردان مهر شما هستیم. خوشحال می‌شیم که در هفته‌های آتی همواره همراه ما باشید.

دیدگاه ها بسته شده اند.